Netwerk Groene Groeiers dijt uit | VNO NCW Groene Groeiers Overslaan en naar de inhoud gaan

Netwerk Groene Groeiers dijt uit

Verbinden, of in trendy taalgebruik ‘match making’, daar draait het om in het netwerk Groene Groeiers van VNO-NCW en MKB Nederland. Er is zelfs een professionele matchmaker aangesteld die ondernemers aan elkaar koppelt op het gebied van circulariteit en energietransitie. Het netwerk telt inmiddels bijna 350 Groene Groeiers en wordt met de dag populairder.

Door Annemarie van Oorschot

Hoe krijgt Philips zijn gebouwen in Friesland van het gas af ? En: Kan het plastic afval van Philips dat nu nog niet wordt gerecycled, worden opgewaardeerd tot grondstof ? Die twee uitdagingen stonden centraal tijdens de Groene Groeiers-bijeenkomst in Drachten, waar Philips scheerapparaten en huishoudelijke apparaten produceert. Ruim veertig Groene Groeiers togen naar het hoge noorden om hun oplossingen te presenteren. Ze waren met zorg geselecteerd door matchmaker Jolanda van Schaick in samenwerking met de Vereniging Circulair Friesland.

Groen verdienmodel

Voor de eerste uitdaging – van het gas af – kwamen creatieve oplossingen langs op het gebied van zonne-energie, koude-warmteopslag en warmtepompen. De tweede uitdaging bleek onverwacht pittig, omdat de rest- en afvalstromen die uit één soort plastic bestaan, al tot grondstofkorrels worden verwerkt. Zo’n grondstof kun je niet maken van het afval dat uit diverse soorten plastics bestaat die niet te scheiden zijn, denk aan afgekeurde scheerapparaten. Tijdens de bijeenkomst bij Philips was er een meubelmaker die interesse had in de ‘mixed plastics’- stroom, evenals een producent van plastic draad voor 3D-printers. Ook stelden Groene Groeiers oplossingen voor op het gebied van productdesign en procesengineering. Ze konden rekenen op enthousiasme van locatiedirecteur Walter Mattis. Samen met duurzaamheidsdirecteur Eelco Smit van Philips maakt Mattis nu vervolgafspraken met Groene Groeiers. Daaruit kunnen projecten voortkomen met als doel gezamenlijk duurzame business cases te ontwikkelen. Want over één ding zijn alle Groene Groeiers het eens: investeren in een duurzame toekomst staat centraal, maar wel op zo’n manier dat er geld mee te verdienen valt. Daar zijn het ondernemers voor.

Verbindingen maken

Veel matches binnen het netwerk Groene Groeiers worden gemaakt tussen grote bedrijven, zoals Philips, Houweling Groep en Auping, en jonge, innovatieve bedrijven. Dit gebeurt niet alleen tijdens bijeenkomsten, maar ook digitaal in de besloten community op www.groenegroeiers.nl. Inmiddels zijn er ruim 50 actieve uitdagingen waarvoor oplossingen worden aangedragen. Matchmaker Van Schaick zet zich daarnaast in voor bilaterale verbindingen. Zo belde een ondernemer haar dat hij een grote restpartij paprika’s had. Van Schaick bracht hem in contact met een veevoederproducent uit het netwerk. “Vooral voor scale ups is het match maken van grote toegevoegde waarde”, benadrukt Yousef, voorzitter van het netwerk Groene Groeiers. “Dit zijn ondernemers die de startfase voorbij zijn. Er is een markt voor hun product of dienst, maar ze hebben een eerste klantenkring - launching customer - nodig om een schaalsprong te maken.”

Op weg helpen

Yousef spreekt uit ervaring. In 2011 richtte hij zijn bedrijf LG Sonic op dat algenbestrijdingsapparaten maakt. Deze apparaten drijven op het water, meten continu de waterkwaliteit en stoten geluidsgolven uit waardoor algen niet kunnen groeien en afsterven. Een zeer duurzame oplossing, want er hoeven geen chemicaliën het water in. Bovendien wordt de stroom opgewekt met zonnepanelen bovenop het apparaat. Hoewel de waarde van het apparaat altijd buiten kijf heeft gestaan, kon LG Sonic pas een groeispurt maken toen American Water, Amerika’s grootste drinkwaterbedrijf, klant werd. “Het is daarna heel hard gegaan”, aldus Yousef. “In de afgelopen tien jaar zijn er meer dan 10.000 LG Sonic producten in 96 verschillende landen geïnstalleerd. Onze hoofdvestiging is in Zoetermeer en we hebben nu ook vestigingen in de Verenigde Staten en de Verenigde Arabische Emiraten (Dubai). We zijn allerlei obstakels onderweg tegengekomen, het was heel hard werken en doorzetten, maar ik ben trots op het resultaat. Ik wil andere scale ups graag op weg helpen door mijn kennis en ervaring te delen. Dat doe ik binnen het netwerk Groene Groeiers.”

Aanbestedingen

Onlangs is er een enquête uitgezet onder de Groene Groeiers naar problemen met aanbestedingen. Er kwamen veel reacties. Zo heeft een ondernemer geschreven: ‘Wij hebben een nét iets ander product dan waarom wordt gevraagd. Innovatiever, maar de overheid vraagt in tenders naar diensten en producten die zij altijd al krijgen.’ Een andere Groene Groeier analyseert het probleem scherp: ‘Men vraagt niet circulair uit. Als dit al gebeurt, dan is het op het product, nooit op het concept of de prijs. Vraag je vervolgens door op de eis ‘circulair product’ dan komt er geen inhoudelijk antwoord.’ De derde draait er geen doekjes om: ‘Aanbestedingen hebben vaak een pakket van eisen dat is opgesteld door de “grote jongens” en zo ontworpen dat de “kleine jongens” niet aan die eisen kunnen voldoen.’ Yousef wijst er op dat dat de prijs van circulaire producten en diensten in ieder geval op de korte termijn ook nog eens hoger is dan die van traditionele, bewezen technologie. “Het wordt voor scale ups dan bijna onmogelijk een tender te winnen. Mede dankzij de lobby van VNO-NCW voor betere aanbestedingsprocedures komt hier verandering in, maar het gaat langzaam. Daarom is het match maken binnen het netwerk extra belangrijk. Zo kunnen scale ups aan grote opdrachtgevers komen, niet alleen op nationaal maar ook op Europees niveau.”

Europa in

Sinds enkele maanden is Yousef bestuurslid van de adviescommissie van de Europese Innovatie Council (EIC) voor het beleid dat het doorgroeien van innovatieve bedrijven stimuleert. Europa wil het aantal scale ups in Europa vergroten, niet alleen in de IT-, maar juist ook in de klimaatgerelateerde sector. Yousef heeft al met de nieuwe Europese Commissaris Mariya Gabriel gesproken over de rol die de Groene Groeiers kunnen spelen bij de uitvoering van de Green Deal van Frans Timmermans. Zo wordt gekeken naar samenwerking bij het jaarevent Corporate Day, waar ook het match maken tussen ondernemers en tussen ondernemers en overheden centraal staat. Yousef: “In Europa liggen grote kansen. De EIC wil de komende jaren 10 miljard euro in scale ups investeren. Ik wil de behoeften van de Groene Groeiers goed in kaart brengen, want behalve bij de aanbestedingen, lopen zij ook tegen belemmeringen in verouderde wet- en regelgeving aan. Ik zal die behoeften inbrengen in de adviesraad van de Europese Commissie. Op die manier helpen we Groene Groeiers hun duurzame ambities waar te maken.” 

Annemarie van Oorschot (oorschot@vno-ncwwest.nl) is programma- en communicatiemanager van het ondernemers netwerk Groene Groeiers.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, duurzame innovaties en online evenementen? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.