What’s in a name
Dat wat je afspreekt, moet je nakomen. Dat geldt zeker voor de klimaatafspraken van Parijs. Het komt nu aan op uitvoering. Dat was de boodschap van Sophie Hermans na haar beëdiging als minister in het Catshuis op 2 juli tijdens een interview met de NOS.
Hermans is minister van een nieuw departement dat de naam ‘Klimaat en Groene Groei’ heeft gekregen. Een betere naam had het nieuwe kabinet natuurlijk niet kunnen bedenken.
‘Wat houdt dat in, groene groei?’, vroeg de NOS-journalist. Hermans benadrukte terstond dat zij in groene groei gelooft. ‘Daar zorg je met elkaar voor: bedrijfsleven, overheid en burgers.’ Met innovatie als motor.
Kortom, exact wat wij met ons netwerk al jaren doen. Met onze core business ‘match making’ helpen we jonge innovatieve bedrijven bij het opschalen, veruit de moeilijkste fase van het ondernemerschap. De grotere leden onder ons helpen de scale up-leden door hun kennis, onderzoeksfaciliteiten en financiële middelen ter beschikking te stellen. Groene groei, het zit niet voor niets in de naam!
Vriend van de groene groeiers Shell geeft met het Shell Impact Fund een impuls aan startups en scale ups. Het fonds bevat 7 miljoen euro. Ondernemers met een sociaal inclusieve innovatie gericht op goedkope, schone energie kunnen zich aanmelden. Ik maak zelf deel uit van het investment committee.
Shell biedt jonge groene groeiers zo een serieuze kans op opschaling. Én wil vooral mensen met lage inkomens, hoge energiekosten en weinig financiële armslag helpen te verduurzamen.
Onze ondernemer-leden geven op verschillende manieren vorm aan de groene groei die Hermans voor ogen heeft. Als de overheid nu ook nog ruimte geeft aan onze oplossingen voor de maatschappelijke vraagstukken, waarvoor MKB-voorzitter Jacco Vonhof met zijn Ondernemersagenda pleit, komt het helemaal goed met die uitvoering, minister Hermans! Laten we samen de schouders eronder zetten.
Yousef Yousef,
voorzitter netwerk Groene Groeiers van VNO-NCW en MKB-Nederland