Sales, sales en nog eens sales. Dat moet je als ondernemer niet vergeten als je investeert in groei. Groene groeier Michiel Dekkers, mede-eigenaar van I-Did deelt tijdens ImpactFest op 7 november zijn ervaringen. Zijn bedrijf, dat van afgedankte textiel vilten producten maakt, heeft sinds de oprichting in 2009 een succesvolle ontwikkeling doorgemaakt, maar verkeert na een grote investering in een eigen fabriek nu in een spannende fase.
Interview met Michiel Dekkers tijdens ImpactFest (podcast 12 min)
Onder meer start ups Wouter Bijl van Rotterdam Urban Winery, Marjolein Sijmons van Durf te stempelen en Anna Gorter van Portos zijn aangesloten voor het tafelgesprek van het netwerk Groene Groeiers over duurzame opschaling. De jonge ondernemers hangen aan de lippen van Michiel Dekkers, die zijn ervaringen openhartig deelt.
“We zijn uitgegroeid naar een bedrijf met 15 fte’s in loondienst, zoals een communicatie- en operationeel medewerker, en 36 tot 45 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die de vilten producten maken. Van deze laatste groep stromen de medewerkers meestal binnen een jaar uit naar een regulier baan. Daar zijn we trots op. De samenwerking met de gemeente Den Haag, die mensen met een uitkering stimuleert aan het werk te gaan, is heel goed.
“We maken van alles: tassen, jasjes, geluidsdempende panelen. Van afgedankte textiel. Aanvankelijk lieten we een fabriek in Duitsland de vilten grondstof maken, maar de kwaliteit was niet constant. We besloten een eigen fabriek te starten in Den Haag. We hadden toen behalve in Den Haag ook een vestiging in Utrecht, die hebben we gesloten zodat we onze tijd en middelen konden richten op de fabriek. We kochten de machines in in China, inclusief installateurs en operators, maar Corona brak uit waardoor we zelf met de machines aan de slag moesten. De Chinezen mochten niet naar ons land reizen. Ik heb daar persoonlijk veel tijd in gestopt en zei tegen een grote klant dat ik wel binnen driekwart jaar kon leveren. Dat werden er twee jaar. We waren zo gefocust op het opbouwen van de fabriek, dat de aansturing van het reguliere werk te gebrekkig werd. Dat zou zou ik de volgende keer anders doen. Mede dankzij een lening van de Rabobank, gaan we het redden. Ik ben nu volop bezig met sales. Sales, sales en nog eens sales. Dat moet je als ondernemer niet vergeten als je investeert in groei.”