Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Handboek voor impactvol ondernemen

Onlangs verscheen het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ met een voorwoord van Ingrid Thijssen. Aan de hand van een praktisch model, concrete tips en ondernemersverhalen geven de auteurs ondernemers een handleiding om hun impact op de SDG’s te vergroten. ‘Tal van bedrijven laten zie hoe zij duurzaamheid integreren in hun beleid… grote en kleine bedrijven’, noemt de voorzitter van VNO-NCW als sterk pluspunt van het boek. 

Bestellen? 29,90 euro
Column door Geert Degrande

Ondernemers, directeuren, managers en toezichthouders willen en moeten zich steeds meer verantwoorden over hun maatschappelijke impact. Traditioneel zijn deze beslissingsnemers groot geworden met het denken in financiële waarde: marktwaarde, aandeelhouderswaarde en efficiency. Maar voor succes op de langere termijn, voor het bouwen aan een toekomstvaste onderneming is meer nodig. 

Onlangs maakte zeven Nederlandse auteurs en illustratoren het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’. Met dit boek komen zij tegemoet aan de behoefte om een praktische vertaalslag te maken van een onderneming naar haar maatschappelijke impact.

Professionals kunnen direct aan de slag gaan met de stappenplannen, tips, praktijkvoorbeelden en aansprekende illustraties. Het unieke aan het boek is dat het de werkpraktijk van de verschillende rollen – directie, productie, communicatie, HR, Finance & control – centraal stelt. Het beschrijft hoe de verschillende disciplines in iedere fase van het cyclische proces binnen een bedrijf kunnen bijdrage aan de positieve impact. Maar bovendien bewijst het boek aan de hand van praktijkvoorbeelden wat een positieve impact oplevert: voor het personeel, voor de klanten en voor de natuur. Maar ook in termen van ontwikkelde kennis, in het sociale netwerk van de onderneming. En ja, ook in termen van financiën.

Een lezer reageerde naar de auteurs: ’Dit boek laat zien hoe je zelf concrete resultaten kunt boeken. De vele voorbeelden van bedrijven – bekend en onbekend, groot en klein –motiveren enorm’. Dat is precies wat we voor ogen hebben met dit boek; we willen lezers meenemen van ‘business as usual’ naar ‘impactvol ondernemen’.

Het boek neemt je mee aan de hand van een bedrijfskundige insteek in combinatie met het Meervoudige Waardecreatie Model van het IIRC. Dit model heeft vooral aan belang gewonnen doordat grotere bedrijven door EU wet- en regelgeving, de Corporate Sustainabilty Reporting Directive, vanaf 2023 verplicht worden tot integrale rapportage, waarbij naast financiële ook de niet-financiële resultaten gepubliceerd worden. ‘Het is slechts een kwestie van tijd voordat het ook voor kleinere mkb-bedrijven gaat gelden’, aldus co-auteur EliseVonk.

Het is een heel boek geworden en de auteurs realiseren zich dat vaak de tijd ontbreekt om te lezen. Daarom is het boek is zo ontwikkeld dat u als lezer eruit kan halen wat u op dat moment nodig hebt. Met herkenbare kaders en kleuren.

Als u niet zo’n lezer bent nemen de auteurs u op één dag mee door de hoofdzaken uit dit boek tijdens de training ‘Sustainble MBA in One Day’ (https://www.sustainablembainoneday.com/ ). Deze training vind plaats op 9 juni 2022 in Rotterdam. Het boek kunt u altijd alsnog lezen, dat is bij de prijs van de training inbegrepen!

Handboek voor impactvol ondernemen